Tuesday, January 24, 2012

Austria 1676 – Miguel Yisrael’s new CD | Austria 1676 – O novo CD de Miguel Yisrael

The musical year of 2012 begins in the best way with the release of Miguel Yisrael’s third album. The Portuguese musician, undisputed master of the baroque lute of and one of the brightest lutenists of the new generation, releases now an album with music by two Austrian composers born in the year of 1676: Wolff Jacob Lauffensteiner (1676-1754) and Johann Georg Weichenberger (1676 - 1740).
Until recently, there was a tendency to include the works of these composers in the German lute repertoire. Some of these pieces were even wrongly attributed to the great Sylvius Leopold Weiss, however, the music of these Austrian composers have independent features from the better known German style, so it is appropriate to speak of Austrian lute music.
Recorded in Austria, this album is another unmissable record of the highest quality, which the two previous albums by Miguel Yisrael accustomed us. A trip in time, the peace of mind for early music lovers, the inspiration for students of the instrument like me. Highly recommended.
"Austria 1676" will be available from April 2012.

(Português)
O ano musical de 2012 começa da melhor forma com o lançamento do terceiro álbum de Miguel Yisrael. O músico português, mestre incontestado do alaúde barroco e um dos alaúdistas mais brilhantes da nova geração, lança agora um álbum com música de dois compositores austríacos nascidos no ano de 1676: Wolff Jacob Lauffensteiner (1676-1754) e Johann Georg Weichenberger (1676-1740).
Até à bem pouco tempo, havia a tendência de incluir as obras destes compositores no repertório de alaúde alemão. Algumas dessas peças foram inclusivamente atribuídas erroneamente ao grande Sylvius Leopold Weiss, no entanto, a música dos dois compositores austríacos tem características independentes desse estilo alemão mais conhecido, sendo que á apropriado falar de música de alaúde austríaca.
Gravado na Áustria, este álbum é mais um registo imperdível e da máxima qualidade, à qual os dois álbuns anteriores de Miguel Yisrael nos habituaram. Uma viagem no tempo, a paz de espírito para amantes da música antiga, a inspiração para estudantes do instrumento como eu. Altamente recomendado.
"Austria 1676" estará disponível a partir de Abril de 2012.

Saturday, January 14, 2012

Mini-interview for Brasilia Newspaper | Mini-entrevista para o Jornal de Brasília

Last week, during the 34th International Summer Course of the School of Music of Brasilia, I had the opportunity to give a mini-interview to journalists from Brasilia Newspaper, who were seeking musicians who dedicate themselves to unknown or unusual instruments. It was a fun way to show friends and family where life's winds took me.
The journalists talked with teachers and students of four different instruments: lute, viola da gamba, harpsichord and bassoon in an article entitled "Early Music Rescue", which came out on the first page of the "culture" section. From a five minutes conversation, two or three sentences were picked, and in truth were a bit altered by the journalist, but in the end there was the fun and new feeling of being recognized as a lover of this kind of music and to convey its existence to a vast public that never heard it. The mini-interview, as well as this blog, makes me happy to pursue that goal.

(Português)
Na última semana, durante o 34º Curso Internacional de Verão da Escola de Música de Brasília, tive a oportunidade de dar uma mini-entrevista para os jornalistas do Jornal de Brasília, que procuravam músicos que se dedicam a instrumentos incomuns ou desconhecidos. Foi uma maneira divertida de mostrar a familiares e amigos onde os ventos da vida me levaram.
Os jornalistas conversaram com professores e alunos de quatro instrumentos diferentes: alaúde, viola da Gamba, cravo e fagote, em um artigo intitulado “resgate da música antiga”, que saiu na primeira página da secção “cultura”. De uma conversa de 5 minutos foram extraídas duas ou três frases, e na verdade foram um pouco alteradas pela jornalista, mas no final ficou o divertimento e a sensação nova de ser reconhecido como um amante deste tipo de música e de veicular a sua existência a um público vasto que a desconhece. A mini-entrevista, assim como este blog, deixa-me feliz por perseguir esse objectivo.

Wednesday, January 11, 2012

34th International Summer Course – Music School of Brasília | 34º Curso Internacional de Verão da Escola de Música de Brasília

From 4 to 21 January 2012, will be held the 34th International Summer Course of the Music School of Brasilia. In this edition, about 1260 students registered for the event, where they have the opportunity to have free lessons with teachers from Brazil and abroad. However, for reasons of lack of space, only 800 students were accepted this year.
The course involves recitals, workshops, Practice of big and small bands and orchestras, classical and popular music concerts, theorical classes of arrangement, harmony and graduation of music teachers.
During the 18 days of classes, musicians from the United States, Canada, France, the Netherlands, Israel and Sweden will perform in the school auditorium.

Regarding Early music, the 34th International Summer Course counts with the teachers Claudio Ribeiro - harpsichord, Liam Fennelly - viola da gamba, David Castelo - Flute, and Guilherme de Camargo - Lute.

In my case, I have the privilege of being the only lute student this year. It is the first time I attend such a course, which is actually very intensive. In addition to the intense interaction and socializing with other students from various brazilian states and foreign countries, personally it has served to make me get out of one of the most difficult and frustrating periods of my life in which for health reasons, I left my instruments aside for one month and a half.

(Português)
De 4 a 21 de Janeiro de 2012, realiza-se o 34º Curso Internacional de Verão da Escola de Música de Brasília. Nesta edição, cerca de 1260 alunos se inscreveram para o evento, onde têm oportunidade de ter aulas gratuitas com professores brasileiros e estrangeiros. No entanto, por razões de falta de espaço físico, somente 800 alunos foram aceites este ano.
O curso envolve recitais, oficinas, práticas de conjuntos de pequenos e grandes portes, workshops, concertos eruditos e populares, aulas teóricas de arranjo, harmonia e formação de professores de música. Durante os 18 dias de aulas, músicos dos Estados Unidos, do Canadá, da França, da Holanda, de Israel e da Suécia se apresentarão no auditório da escola.

Relativamente à música antiga, o 34º Civebra conta com os professores Cláudio Ribeiro – cravo, Liam Fennelly – Viola da Gamba, David Castelo – Flauta, e Guilherme de Camargo – Alaúde.

No meu caso, tenho o privilégio de ser o único aluno de alaúde este ano. É a primeira vez que freqüento um curso deste tipo, que, aliás, é muito intensivo. Para além da intensa interação e convívio com outros alunos de vários estados brasileiros e países estrangeiros, pessoalmente tem servido para me fazer sair de um dos períodos mais difíceis e frustrantes da minha vida em que por razões de saúde, deixei os meus instrumentos de lado por um mês e meio.